Hoe snel kan een bij zich oriënteren wanneer die op een nieuwe plaats komt? Direct! Direct worden zoekbijen uitgezonden om de omgeving te verkennen. Alle mogelijke voedselbronnen worden ijverig doorgecommuniceerd en voor je het weet zitten ze op de skimmia struik aan je achterdeur. haha! Volgens mijn buren zijn ze vanaf dag 1 ook al gesignaleerd op de narcissen. Wat een stoere beesten!

Nu goed, na enkele dagen kon ik niet meer wachten. Hoe is de situatie in de kast? Is er genoeg voedsel, is de koningin aan de leg, zijn er ziektes, zwaktes? De voorjaarscontrole biedt antwoord op deze prangende vragen. Niet elk bijenvolk komt goed door de winter en tegenwoordig is het zelfs zo dat er steeds meer verzwakking is en veel volken sneuvelen. Eerst en vooral moet je naar de vliegplank kijken, komen ze binnen met gele broeken, de pollen? Jawel, het af- en aangevlieg was zelfs zeer vlot!

Ik trok mijn pak aan! En vervolgens, de beroker aan krijgen… hmzzz, was dat een geklungel, dat ding gaat zeer snel terug uit! Ik gebruik een lavendelkorrel om mijn biekes wat te kalmeren tijdens het openen van hun huis.

Het tweede probleem waarmee ik te maken kreeg was dat ik de kasten niet van elkaar kreeg. Die beestjes zijn druk bezig met overal propolis te smeren, waardoor ik toch wel wat last had. Het gevolg was dat ik enkel de bovenste kast heb kunnen inspecteren. Door de rook was madam (de koningin ofte moer) naar onder gevlucht. Dus hare majesteit heb ik niet kunnen zien. Wat ik echter wel zag was dat ze al verse honing binnenbrengen! De stuifmeelvoorraad zit zeer goed en verder zag ik afgedekseld broed zitten. Dit zijn larven, ontloken uit eitjes van de koningin. Ik zag ook dat de darren, de mannetjes van het bijenvolk, in de maak zijn. Deze hebben een andere cel, iets meer erboven op, iets groter.

Oei! Ik zie zonet een fout die ik maakte! Ik heb tijdens de inspectie een nogal lang laken gebruikt dat ook de vliegopening afdekte. Daarom konden er geen bijen meer binnen of buiten. Dit verklaart de lichte vijandigheid. Niet dat ik zonder pak zou zijn doodgestoken maar ik was toch content dat ik er een had.

Morgen, als het weer goed is (het moet 17°C zijn en liefst windstil als je de kast opent) probeer ik nog eens onderaan open te doen. Ik zou daar enkele ramen moeten vervangen. En stap 2 is het opzetten van de honingzolder!

