Sinds enkele dagen was ik mijn bijen zowat kwijt. Normaal gezien weet ik wat de’ highlight’-plant van het moment is (lees: waar ze massaal op zitten). Ze kiezen steeds voor de beste kwaliteit van nectar en stuifmeel van het moment. Bijvoorbeeld in maart/april is dat op wilg of tot twee weken geleden op de bloemen van de laurierstruik.
Nu dat de paardekastanje op zijn hoogtepunt is, dacht ik ze daar te vinden. Maar nee hoor, mijn bijtjes hebben een andere nectar/stuifmeel bron gevonden.

Ze zaten dus massaal op de spork, ofte sporkehout, vuilboom, Rahmnus frangula. Dit struikje dat hier (de Vlaamse zandstreek) spontaan overal verjongt, is van ‘bijenbelang’ gezien er van mei tot september bloemen op te vinden zijn. Het bijzondere is dat de vruchtjes (zwarte bessen, ZEER geliefd door vogels) tegelijk met de bloemen te vinden zijn op één struik. Bijenparadijs + vogelparadijs dus!
De kwaliteit van het stuifmeel van deze struik wordt omschreven als de zeer hoog. Daarom dus zitten mijn biekes op de spork! Hieronder enkele foto’s van de spork + bijtjes.

Niet enkel bijen foerageren op spork, maar tegen de avond werden ook zeer veel hommels waargenomen op deze struik. Hommels zijn actief vanaf lagere temperaturen dan bijen. Binnekort misschien ook  wat hommelkiekjes.

De bloemenweide schiet al goed op! Over een maand hopelijk in paars/rood/geel/blauw!

Op onze paardeweides wordt niet bijgemest (de shetlanders hebben best een schrale weide) en bijgevolg ontstaat daar vanzelf een bloemenweide met kruipende en scherpe boterbloem (zie foto), akkerereprijs, schapenzuring, … en verscheiden grassoorten (onder andere reukgras!). Een zeer mooi zicht!

De Brenta (rechtsonder) geniet ook van haar bloemenweide 😉

